Promenad – Gå ner i vikt.

Publicerat den av
Dessa klackar är kanske inte lämpliga för en promenad!
Dessa klackar är kanske inte lämpliga för en promenad!

Promenad – kanske det bästa sättet att minska i vikt

Promenad. Det sägs att promenaden är bland det bästa sättet att minska i vikt, och få bra motion. Det kan bli lite skönhet och hälsa. Varför? Jo, det är så enkelt att göra, nästan alla kan ge sig ut på en promenad. Och du kan plocka in det i vardagen. Det sägs att du ska hoppa av bussen en eller två hållplatser innan du är framme, men har du målet att gå ner i vikt, så hoppa av tio hållpatser innan, och så tar du en powerwalk, vilket innebär att du har med dina stavar. Du promenerar i rask takt, kanske 130 steg per minut, du kommer att bli svettig, så det smartaste är att ta detta på hemvägen. En annan fördel med att ta din dagliga powerwalk på hemvägen är att du lär känna dina hemmakvarter. Du följer ju utvecklingen, och ser när grannen planterar ny häck, eller slarvar med att klippa gräsmattan, sådant kan vara viktig kunskap. Fråga mig inte varför, men så kan det vara.

Promenad över bron i Zadar.
Promenad över bron i Zadar, Kroatien

Promenad ger mera luft till kroppen.

Nu ska du kanske först fundera på var du bor. Är det mitt i en storstad med massor av biltrafik, då kan det vara bättre att åka bussen hela vägen hem, än att kliva av och promenera bland alla skadliga bilavgaser. I stället åker du med bussen till ändhållplatsen, och hoppas att det finns lite skog där. Betydligt bättre luft, och du kan dessutom krama något träd och få i dig en del fytoncider, du vet det där ämnet som träden har för att skydda sig mot insekter. Det ämnet är bra för din kropp, också. När du promenerar i skogen, så får du ofta nyproducerad luft. Det är ju träden som producerar den luft eller syresätter den luft vi andas. Går du i luftfabriken, så blir du först med att andas in den luften. Bara en sådan sak kan ju göra det intressant att ta sig ut i skogen och mysa.

Skogsbada

Träd tillför ren luft
Träd tillför ren luft

Vill du ta åt dig av den nyproducerade luften än mera, så lägger du in ett skogsbad i samband med din promenad. Det är enkelt, du tar du promenad som vanligt. När du ser en stubbe eller en sten, så slår du dig ner där, du känner hur pulsen går ner, du släpper dina tankar, och framförallt, du låter mobilen ligga kvar i fickan. Sitt kvar på din stubbe i fem tio minuter, och bara slappna av. När du känner dig avslappnad, så kan du fortsätta din powerpromenad. 

Rätt utrustning i skogen

Det blir ju viktigt att du har med dig rätt utrustning på din skogspromenad. Höga klackar eller stilettklackar är inte att föredra. Ha med dig ett par bra promenadskor, då kommer det att gå betydligt enklare. Har du stilettklackar, så kommer du att bli upprörd, jag lovar, det är ingen bra effekt. Ditt blodtryck stiger, och du motverkar hela grejen med att tappa lite i vikt. Höjer du ditt blodtryck, vilket är en vanlig händelse om du blir upprörd, så kan du lika gärna lägga ner den här metoden, den ger inte avsedd effekt. Ett högt blodtryck är skadligt, och det förkortar ditt liv. Det var ju absolut inte meningen med den här övningen. Byt om till lämpliga skor, har du dessutom en fotsalva med dig, så smörj in dina fötter innan du sätter på dig dina korta strumpor. Då kommer det att kännas som om du nästan flyger fram, rätt fotsalva har en underbar inverkan.  Så promenerar du bara en stund, så pass att du får upp pulsen, och du börjar känna dig varm. Det är då den aktuella stubben bör komma fram. Du slår dig ner,och sitter lugnt en stund. Du ska känna hur kroppen slappnar av, hur pulsen sjunker, och hur dina tankar försvinner. Du ska absolut inte tvinga dig på några andra tankar, och din mobil ska stadigt ligga kvar i fickan eller var du nu har den. Helst ska du inte ha den med, men jag förstår, det kan vara en trygghet och du nu skulle tappa bort dig. 

Soluppgång, det gäller att vara ute i tid.
Soluppgång, det gäller att vara ute i tid.

Hemma igen

Om du tar vägen förbi skogen, så är det nog som så att det försvinner en timme eller två av din tid. Har du familj, så måste era hemmasysslor ändras. Du kan knappast ha fullt ansvar för att ni äter på kvällen. Om du jobbar heltid, är klar på jobber klockan fem, du har minst en halvtimmes bussresa innan du är ute i skogen, väl där så har du minst två timmar innan du är hemma, då har klockan blivit 1930, du hinner lagom sätta dig i soffan till nyheterna. Då är det ingen bra idé att börja laga middag, äta den för att sedan krypa i säng vid nio eller tio. Det sägs att du ska vara vaken sex – sju timmar efter senaste måltiden. Så även om någon annan i familjen tar ansvar för middagen så kommer din middag att bli alldeles för sen.

Promenad i staden

Du kanske inte märker det, men när du besöker en stad, så har du ju ganska ordentligt med promenader. Du kanske inte går så fort som du behöver, men du förflyttar dig. Och krasst, allt du rör dig räknas. Så tag dig en promenad i staden du befinner dig i, så hjälper du din hälsa.

Ta med dig frukt eller kanske en yoghurt

Ibland väljer promenad kompisen att göra annat, roligare.
Ibland väljer promenad kompisen att göra annat, roligare.

Det är kanske bättre att lägga om ditt intag av föda helt och hållet. Äta huvudmåltiden mitt på dagen, det är då du ger kroppen en chans att förbränna det mesta av energin du plockar i dig. Om du då i stället äter en frukt eller en yoghurt på bussen, så täcker du upp för den energi du behöver. Din kvällspromenad ser till att det inte finns någon energi kvar av det du har stoppat i dig under dagen, det är bra. Då lagras inget fett i din kropp, du kanske i stället förbrukar lite av det fett du har lagrat tidigare. Den första tiden i detta projekt kommer du att vara sugen på något när kvällen kommer, jag lovar. Men håller du ut, så lär sig din kropp att det inte kommer något mera, då klarar den sig. Och efter några dagar vänjer sig kroppen med dina nya vanor. I stället för mat, så får sig kroppen en varm och skön dusch, och du kan krypa i säng ren och fräsch, Bara det är en upplevelse. 

Du kanske är en morgonduschare, då får du byta till att ta den duschen på kvällen i stället. Då hinner du dessutom smörja in dig ordentligt med både body lotion, hand och fotkräm.Din kropp kommer att må så bra, som den aldrig har gjort tidigare. Du kan till och med be din livskamrat att smörja in dig på ställen där du har svårt att komma åt. Om du har lite tur kan det bli lite trevligt aftonsex, det är ju aldrig fel. Det är ju också en typ av motion, som också förbrukar en del energi. Efter en bra omgång av detta njutningsmedel sover du ofta betydligt bättre, och vaknar säkert dagen efter med ett leende på läpparna. Vakna i tid och slippa stressa, du har ju redan duschat, så det behöver du inte tänka på. Din kropp njuter ännu av hur du smorde in den i går kväll, du har denna morgen enbart att ta i dig lite nyttig frukost, det borde du enkelt klara av.

 Promenad den ska komma varje dag

Är det så lyxigt att du inte har något att göra varje dag, eller är tvungen att göra för att ordna din försörjning, då kan du faktiskt välja när på dagen du vill ta din promenad. Du behöver inte vänta tills kvällen dyker upp, du kan inleda dagen med en promenad, och då gärna i skogen. En morgonpromenad i skogen, det är nog det friskaste man kan ge sig på. Då har skogen ofta haft hela natten på sig att producerat ny luft, du blir den första eller åtminstone bland de första som får ta del av detta nyskapande. Dina lungor njurter till fullo, du känner hur din kropp bara mår bättre och bättre för varje steg du tar. Har du inget stressigt jobb att gå till så är det kanske inte så viktigt med att skogsbada. Ditt blodtryck är förhoppningsvis på en rimlig nivå. Jag säger inte att du inte ska slå dig ner på din stubbe eller sten och njuta av skogens ljud, då ofta i form av  tystnad. Din kropp sliter åt sig allt som går av alla nyttigheter som tänkas kan.  Du behöver inte ordna en massa så att andra fixar er middag, det kan du göra själv, du får det då som du vill och ni kan, vid behov äta i rimlig tid. Du kan gå och lägga dig på en tid som passar dig och din kropp. Duschen tar du ju i morgon efter din morgonpromenad. Om du smörjer in kroppen, så kan du göra det själv. Det du kan missa, är ju den modellen, om någon annan hjälper dig att smörja in dig, och en fortsättning på en sådan upplevelse. Du får hitta på andra inledningar. 

Vandringsresor

Det här är en relativt ny trend, eller kanske inte. Åtminstone sedan sent 1990-tal har det gått att fixa en vandringsresa. Det kan jag tänka mig är det optimala. Man kommer till platser, som är avsedda för att ta in naturen. då hoppas jag det är i en skog, så att du kan skogsbada. Det spelar ingen roll om det är i Sverige, Spanien eller Tyskland. Alla träd ger ifrån sig nyproducerad luft, eller syresatt luft. Det finns säkert någon undersökning som visar vilka träd eller trädtyper som ger bäst effekt, jag har inte läst någon sådan rapport, så jag drar alla över en kam. Ofta går dessa vandringsresor ut på att ni går en sträcka varje dag, det kan vara ganska ordentliga sträckor, kanske upp emot 20 kilometer. Det är nog längre än vad du går i normala fall. Men omgivningen brukar uppväga den eventuella trötthet du kan uppleva. Å andra sidan, du bör ju vara, åtminstone något tränad. Kommer du till en sådan här vecka helt otränad, med nya skor och kläder, då kan du lika gärna åka hem igen, för en sådan vecka, ger dig absolut inget annat än en massa bekymmer i form av skoskav, träningsvärk, och öm i hela kroppen. Jag lovar dig, inte en enda muskel är pigg. Och då kan man fråga sig varför? 

Ska du njuta, så börja åtminstone med att gå in både dina skor och kläder. Skaffa dig rutiner för hur du smörjer in dina fötter med någon god fotsalva, eller fotkräm.Ha det som rutin innan du åker, så att det inte blir en överraskning för dina fötter. Ta på dig dina kläder, de som du ska ha på dig när du vandrar.De ska vara ingågna, ordentligt. Får du skavsår någonstans, så har du problem, det är bara att notera.Och är du mitt uppe i vandringen, så är det väldigt svårt att behandla, skadorna blir med stor sannolikhet bara värre och värre.

Visst finns det plåster mot skavsår. De fungerar ibland, men lika ofta fungerar de inte. Bättre att ha väl ingågna både skor och kläder. Det blir faktiskt enklare om du går hemma några kilometer per dag, i stället för att ge sig iväg i kanske 20 eller 25 kilometer. 

Vandra dig smal eller gå ner i vikt

Här behöver du ofta inte fundera så mycket på vad du stoppar i dig, det är bättre att fundera på att du ska stoppa i dig. Vandrar du 20 kilometer om dagen i en vecka, då kommer du med stor sannolikhet att förbruka all energi du stoppar i dig, och även ta en del av de reserver du har. På en vandring så promenerar du ofta betydligt långsammare än vad du gör på en powerwalk, så det går åt mindre energi per steg du tar. Å andra sidan, du tar betydligt fler steg, så den totala energiåtgången blir ändå betydligt högre. Det är nog i stället så att du måste fylla på dina depåer, lite flera gånger, kanske ett gäng med frukter kan råda bot på den brist du skaffar dig.

Långa vandringsleder

Det finns ju en del ganska långa vandringsleder. Ta till exempel skåneleden som består av 115 etapper och är 1300 kilometer lång. Tar du den, och en etapp om dagen, så kan jag nog garantera dig en viktminskning. Och du kommer dessutom att med stor sannolikhet må alldeles utmärkt efter det att du kommer hem.

Europa Lederna

Nu har man i Europa kommit på att det är bra om människorna rör på sig, så därför har man utvecklat ett antal vandringsleder som korsar de gamla landsgränserna. Så nu kan du i princip vandra från södra Spanien eller Portugal genom hela Europa och komma hela vägen upp till norra Sverige, på en vandring. Jag skulle tro att en sådan promenad tar sin runda tid. Jag har inte hittat hur lång tid man beräknar att en sådan utflykt tar. Skulle tro att du åtminstone får sätta av semestern om du ska gå hela vägen. Och du kommer garanterat att tappa både vikt och eventuellt skaffa dig lite krämpor. Men krämporna bör gå över när du låter kroppen vila ett tag.

Promenader är utmärkta för att hålla din hälsa i gott trim

Det kan knappast sägas bättre, men en daglig promenad, i lagom tempo är väl den enklaste formen att ge din hälsa det bästa underhållet. Du promenerar så pass fort att din puls ökar något, men inte mer än att du kan föra ett samtal med din promenad kompis. Ni båda kommer att bli rena hälsofreak, ni kommer att få så god hälsa, att ni med stor sannolikhet kommer att leva länge och väl. Har du inte läst den boken med den titeln, då ska du genast springa (hellre promenera) till närmaste bibliotek, och låna boken. Läsa den grundligt och suga åt dig av de rekommendationer som Kerstin Brismar, författaren ger dig 

Enkla saker ger din kropp livsglädje

Jag förstår inte riktigt, de flesta av oss vill leva länge och väl. Men många väljer ändå att missköta sin kropp. Då kanske i form av droger, som rökning eller Och alkohol.Sedan blir de förvånade när kroppen börjar trilskas och säga ifrån. Kanske börjar det göra lite ont, det tar emot när man ska röra på sig, eller vikten börjar bli lite väl många siffror. Det är bara att konstatera att vi fått var sin kropp, det gäller att hålla lite ordning på den kroppen, så att den får vad den behöver, mest skulle jag tro i form av rörelser. Men givetvis i vad du stoppar i dig. Jag återkommer till de som bor i de blå zonerna. De äter ofta mycket av vad de själva odlar. Då får de både motion och se glädjen av att något växer. Så vet de att det inte är några tillsatta gifter att ta hänsyn till. De skördar när de vill, och äter gemensamma måltider. Man har ju nu kommit fram till att ensamhet, ofrivillig sådan, ger samma typ av sjukdomar som grav alkoholism. Då måste ju givetvis gemensamma måltider vara den utmärkta medicinen eller botemedlet för sådant.